Критерії готовності дитини до школи.

Критерії готовності дитини до школи.

Як визначити батькам чи готова дитина до школи? Крім інтелектуальної готовності дошкільника до навчання у школі, яка перевіряється  тестами  на рівень розвитку різних психічних процесів,  існують ще багато різних критеріїв за якими слід оцінювати дитину. Перший, вік дитини. На момент вступу дитини у перший клас дошкільнику повинно виповнитись 6.5 років , не менше. За  рекомендаціями психологів, дитина, яка ще не досягнула  цього віку не має  відповідного рівня шкільної зрілості. Другий, емоційна зрілість. Це уміння протягом тривалого часу  виконувати не дуже привабливу роботу, відсутність збудженої, імпульсивної, некерованої поведінки. Третій, соціальна зрілість. Це уміння підкоряти свою поведінку встановленим правилам, а не встановлювати власні; слухати і виконувати вказівки дорослого; спілкуватися з однолітками. Четвертий, мотиваційна зрілість. Дитину вважають неготовою до навчання у школі, якщо вона налаштована виключно на гру і не має особливого бажання вчитися, її діяльність  недостатньо самостійна .

Отже, оскільки шкільна зрілість, як і загалом увесь розвиток дитини, підкоряється закону нерівномірності розвитку психічних функцій, кожна дитина має свої сильні сторони і зони найбільшої уразливості. Для того щоб батьки  могли самі оцінити підготовленість дитини, можна виконати  невеликий тест.

Чи готова дитина до школи ?

  • Чи хоче Ваша дитина йти до школи?
  • Чи думає Ваша дитина про те, що у школі вона багато дізнається й навчатися буде цікаво?
  • Чи може Ваша дитина самостійно сидіти над якоюсь справою, яка потребує зосередженості впродовж 30 хвилин (наприклад, збирати конструктор)?
  • Чи Ваша дитина у присутності незнайомих людей анітрохи не соромиться?
  • Чи вміє Ваша дитина складати розповіді за картинкою не коротші, ніж із п’яти речень?
  • Чи може Ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?
  • Чи правильно, що Ваша дитина має «тверду руку» ( вміє проводити рівні, не тремтячі лінії) ?
  • Чи любить вона малювати і розфарбовувати картинки (не виходить за контури малюнка)?
  • Чи може Ваша дитина користуватися ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації)?
  • Чи може вона зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?
  • Чи знає дитина назви диких і свійських тварин?
  • Чи може вона узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом овочі: помідори, морква, цибуля)?
  • Чи любить Ваша дитина самостійно працювати – малювати, збирати мозаїку тощо?
  • Чи може вона розуміти і точно виконувати словесні інструкції?
  • Чи має ваша дитина елементарні навички самообслуговування ?
  • Чи вміє дитина спілкуватися з іншими дітьми?
  • Чи має Ваша дитина хороший словниковий запас?
  • Чи знає ваша дитина назви букв, цифр?

Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на запитання тесту. Отже, якщо їх:

15 – 18 –дитина готова йти до школи, а шкільні труднощі, якщо і виникнуть, можна легко подолати;

10 – 14 – дитина багато чого навчилася, а запитання, на які батьки  відповіли “ні”, підкажуть їм, над чим іще потрібно попрацювати;

9 і менше – час звернутися до фахівців, дитина  потребує додаткових  занять з підготовки  до навчання у школі.

Результати можуть розчарувати батьків, але слід пам’ятати, дитина не народжується першокласником, готовність до школи – це комплекс здібностей, що піддаються корекції.  Добираючи завдання, складаючи корекційну програму для дитини потрібно  врахувати  її слабкі місця розвитку, в цьому  можуть допомогти  спеціалісти: практичний психолог, дефектолог та логопед.


 

Підготовлено за матеріалами

ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ

І НАУКИ  КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ДЕРЖАВНОЇ

АДМІНІСТРАЦІЇ КАФЕДРИ ДОШКІЛЬНОЇ

І ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ.