Тестові завдання для перевірки інтелектуальної готовності дитини до навчання у школі

Тестові завдання  для  перевірки інтелектуальної     готовності дитини до навчання  у школі.

В наш час вимоги до підготовки дітей до школи зросли. Рідко  коли вдається ухвалити  рішення про зарахування дитини до  школи  без психологічного тестування. Як дізнатися самостійно, без допомоги психолога, чи готова ваша  дитина до школи? Які тести і методики  використовуються  фахівцями  при вступі до школи?
Батьки можуть оцінити рівень “готовності” за допомогою ряду тестів, які використовуються дитячим психологом при вступі до школи.

Тести краще проводити  в різний час   коли у дитини є бажання « погратися у школу». Не обов’язково використовувати  всі запропоновані тести відразу, можна  вибрати лише декілька з них для початку і  продовжити тестування  у інший зручний час. Найоптимальніший час протягом якого можна погратися з дитиною – 20-25 хвилин (не більше).· Перед початком бесіди потрібно дати дитині можливість озвучити свій настрій та самопочуття. Запитання бажано ставити в усній формі, не ведучи записів. Якщо дитині важко відповісти, її слід побадьорити. Ні в якому разі не слід лаяти дитину чи виявляти невдоволення за неправильну відповідь або коли відповіді немає взагалі.

 

Завдання 1. Ступінь психосоціальної зрілості. Тестова бесіда, запропонована С. А. Банковим.

  1. Назви свої прізвище, ім’я, по батькові.
  2. Назви прізвище, ім’я, по батькові тата, мами.
  3. Ти дівчинка чи хлопчик? Ким ти будеш, коли виростеш – тьотею чи дядею?
  4. У тебе є брат, сестра? Хто старший?
  5. Скільки тобі років? А скільки буде через рік? Через два роки?
  6. Зараз ранок чи вечір (день або ранок)?
  7. Коли ти снідаєш – ввечері чи вранці? Коли ти обідаєш – вранці чи вдень?
  8. Що буває раніше – обід чи вечеря?
  9. Де ти живеш? Назви свою домашню адресу.
  10. Ким працює твій тато, твоя мама?
  11. Ти любиш малювати? Якого кольору ця стрічка (плаття, олівець) ?
  12. Яка зараз пора року – зима, весна, літо або осінь? Чому ти так вважаєш?
  13. Коли можна кататися на санках – взимку чи влітку?
  14. Чому сніг буває взимку, а не влітку?
  15. Що робить листоноша, лікар, вчитель?
  16. Навіщо в школі потрібна парта, дзвінок?
  17. Ти хочеш піти в школу?
  18. Покажи своє праве око, ліве вухо. Для чого потрібні очі, вуха?
  19. Яких тварин ти знаєш?
  20. Яких птахів ти знаєш?
  21. Хто більше – корова чи коза? Птах чи бджола? У кого більше лап: у півня або у собаки?
  22. Що більше: 8 чи 5, 7 чи 3? Порахуй від трьох до шести, від дев’яти до двох.
  23. Що потрібно зробити, якщо ненавмисно зламаєш чужу річ?

Оцінка відповідей
За правильні відповіді на всі підпитання дитина отримує по 1 балу (за винятком контрольних). На правильні, але неповні відповіді дитина отримує 0,5 бала. Наприклад, правильні відповіді: “Тато працює інженером”, “У собаки лап більше, ніж у півня”; неповні відповіді: “Мама Таня”, “Тато працює на роботі”.
До контрольних завдань належать питання 5, 8, 15,22. Вони оцінюються так:

  • № 5- дитина може обчислити, скільки їй років -1 бал, називає рік з урахуванням місяців – 3 бали.
  • № 8- за повну домашню адресу з назвою міста-2 бали, неповну – 1 бал.
  • № 15- за кожне правильно зазначене застосування шкільної атрибутики – 1 бал.
  • № 22- за правильну відповідь -2 бали.
  • № 16оцінюється спільно з № 15 та № 22. Якщо в № 15 дитина набрала 3 бали, і в № 16 – дала позитивну відповідь, то вважається, що у неї позитивна мотивація до навчання в школі.

Оцінка результатів: 

  • 24-29 балів, вона вважається шкільно-зрілою;
  • 20-24 – середньо-зрілою;
  • 15-20 – низький рівень психосоціальної зрілості.

 

Завдання 2. Тест  на увагу “Знайди відмінності”

Приготуйте два однакових малюнка, які відрізняються один від одного 5 -10 деталями. Дитині слід розглянути малюнки 1-2 хвилини, потім розповісти які відмінності вона знайшла. Приклад малюнків:

test1

Завдання З. Тест   на  слухову пам’ять .

Підготуйте список з 10 слів, які дитина добре знає і які не пов’язані за змістом..

Попросіть дитину послухати слова, які ви прочитаєте . а потім повторити  ті,які вона запам’ятала. Коли дитина не зможе повторити певний ряд слів, зачитайте їй таку саму кількість слів, але інших (для цього слід підготувати інший список слів).Якщо за другим разом  дитина не впоралася з цим словесним рядом, то перейдіть до наступного доти, доки дитина не .зможе відтворити задану кількість слів. Дитина шести років правильно відтворює ряд з 5—6 слів.

Кількість слів, яку дитина може повторити за вами, і є обсягом її слухової короткочасної пам’яті на слова.

 

Завдання 4. Узагальнення.

  1. Назви одним словом: шарф, шуба, шапка-це …
  2. Назви одним словом: крісло, ліжко, стіл- це …
  3. Назви одним словом: каструля,блюдце, тарілка -це …
  4. Назви одним словом: кросівки, чоботи, сандалі- це …
  5. Назви одним словом: літак, потяг, мотоцикл- це …
  6. Назви одним словом: капуста, буряк, картопля, -це …
  7. Назви одним словом: кухар, перукар, продавець-це …
  8. Назви одним словом: рубанок, молоток, пила -це …
  9. Назви одним словом: зошит, олівець, портфель, пенал це …
  10. Назви одним словом:клен, дуб, верба- це …

Завдання 5. Знайди зайве.

Тест може бути як о вигляді картинок так о вигляді ряду слів.

Орієнтовні  картинки:

test2

 

Орієнтовні ряди слів:

  • Стіл, стілець, ліжко, підлога, шафа.
  • Молоко, джем, масло, сметана, сир.
  • Черевики, чоботи, шнурки, валянки, тапочки.
  • Молоток, викрутка, пилка, цвях, сокира.
  • Солодкий, гарячий, кислий, гіркий, солоний.

Завдання 6. Тест “Складання розповіді за малюнками.
Підготуйте  малюнки із серії “історії-комікси”, розріжте їх. Для дитини 6 –ти років досить 4-5 малюнків, об’єднаних одним сюжетом.
Малюнки перемішуються і пропонуються дитині: “Якщо розташувати ці малюнки по порядку, вийде історія, а щоб правильно розкласти, потрібно здогадатися, що було на початку, що в кінці, а що-в середині.” Слідкуйте, щоб дитина  розкладала картинки  зліва направо, по порядку в рядок.
Високий рівень виконання завдання: дитина правильно розклала малюнки, змогла скласти за ними розповідь, використовуючи поширені речення.

 

Більше тестів  :

http://www.babycenter.com.ua/testirovanie-pri-postuplenii-v-shkoly-uk.html  http://doshkilnyk.in.ua

Як правило, всі компоненти психологічної готовності до школи, за умови нормального розвитку дошкільника , формуються без будь-яких додаткових зусиль. Це відбувається, якщо дитина багато грається з однолітками, дорослими  у  сюжетно-рольові ігри, в ігри за правилами, малює, ліпить, аплікує, складає пазли, конструктор та, звичайно, слухає казки, оповідання, переглядає розвиваючі мультфільми. Саме такий підхід забезпечує умови для повноцінного розвитку дитячої особистості та сприяє успішному  навчанні  дитини в  школі в майбутньому.